Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Skeppet i stugan

Nu  blev jag så sugen på att skriva mer om husbygget, att jag måste göra ett inlägg till. Sen 50-talet ligger en sommarstuga på tomten. Den är inte direkt renoverad sen dess och har sin "mäklarcharm". I lördags var vi där hela dagen och städade/sanerade efter tidigare hyresgäster.(..). Varför är det så att man städar aldrig så väl som när man flyttar; det vill säga åt någon annan? Åtminstone vi. Inte våra tidigare hyresgäster dock, men det är en lång historia som jag ska göra så kort att jag inte ens ska bemöda mig att skriva om den.

Jag gillar stugan mer och mer och det blir farligt: då känns det extra ont i hjärtat den dagen vi ska som barnen säger "kraja huset".

Jag tänkte att vi ska bevara så mycket av de fina detaljerna som möjligt, såsom fina garderobsdörrar till skafferi. Kanske kan den fina gamla parketten gå att spara och lägga om. Och även det här skeppet som är murat ovanför kaminen. Det är sprucket på mitten, men vi tänkte gjuta av det. Det låter som en bra ambition just nu. Hoppas att ambitionen håller i sig med alla de andra, vad är det 4000 stycken, valen vi ska göra?

Stugan-vardagsrummet-skeppet-3
Städfika

Stugan-vardagsrummet-skeppet-2
Skeppet

Stugan-vardagsrummet-skeppet-1
Skeppet och den lilla kaminen.
Det var svårt att få bilden rak: det finns inga räta linjer i bildern ju!

Kaminen tänkte vi ha i ett växthus för att värma luften åt växter kalla dagar.

Kommentarer

  1. Ja, varför är det alltid så att man städar bättre till andra? Dessutom tycker jag att man alltid måste städa om när man flyttar in själv, så hur går det ihop egentligen? Kul att ni tänker bevara de gamla fina detaljerna! :) Kram /Nellie

    SvaraRadera
  2. Åh så skönt för er! Ett problem mindre...
    Va kul att få följa med på er hus resa det ser jag fram emot!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg